Montażystą czego, zostać można?

Kiedy zapytasz wujka google o hasło “montażysta” okaże się, że możesz zostać montażystą mebli, montażystą okien a także montażystą filmowym.

 
Skupie się na tej ostatniej możliwości 🙂
 
Zaraz obok montażysty filmowego najczęściej pojawia się także montażysta obrazu i dźwięku. 
To drugie określenie posiada o wiele szerszy zakres i niech będzie dla nas punktem wyjścia.
Skoro montażysta obrazu i dźwięku do dla mnie najszerszy zakres znaczenia, pytanie czy zostając montażystą obrazu i dźwięku możesz montować każdy obraz i dźwięk?

Tak, oczywiście, że możesz – jednak wg. mnie w tym zawodzie istnieje także coś takiego jak specjalizacja. Nie jest ona jeszcze przedmiotem zainteresowania szkolnictwa, jednak z powodzeniem można i tutaj stosować założenie “jak coś jest do wszystkiego to jest do niczego”.

Co zatem montażysta może dostać do zmontowania?

 
– film fabularny – w jego ramach można bardzo ogólnie powiedzieć o kinie autorskim i kinie gatunkowym. To dziedziny wymagające od montażysty wysokich kompetencji warsztatowych i merytorycznych.
– film dokumentalny – to także pojemne formuła – innego podejścia wymaga klasyczny dokument a innego “gadające głowy”. Każda z form, podobnie jak w filmie fabularnym wymaga bardzo wysokich kompetencji warsztatowych i merytorycznych.
– film eksperymentalny – tutaj bardzo ważna jest duża świadomość warsztatu, byśmy nie mieli do czynienia z grafomanem. Czarny kwadrat na białym tle ma swój sens ale tylko w odpowiednim kontekście historycznym i dla widza kompetentnego do odbioru takiego przekazu.
– reportaż telewizyjny – forma na pograniczu kompetencji dokumentalnych, których trzeba użyć do właściwego zmontowania materiałów o telewizyjnej jakości merytorycznej. Czyli temat reportażu jest często bardzo wymagający, jednak rzeczywistość realizacyjna – krótki okres zdjęciowy i mało czasu na montaż, powodują, że temat traktowany jest dość powierzchownie. Co nie znaczy, że w sposób błahy.
– felieton – krótka forma telewizyjna wymagająca podstawowych umiejętności montażowych.
– news – bardzo krótka forma telewizyjna, wymagająca podstawowych umiejętności montażowych.
– wideoklip – krótka forma audiowizualna, wymagająca poza umiejętnościami warsztatowymi przede wszystkim wyczucia rytmu i tempa.
– reklama – krótka forma audiowizualna, wymagająca podobnie jak w wideoklipie, dodatkowych umiejętności w zakresie rytmu i tempa.
– film promocyjny – mam tutaj na myśli przeróżne filmy reklamowe przygotowywane na targi, na strony internetowe itp. na zamówienie przeróżnych podmiotów gospodarczych. W większości tego typu produkcji, pozostajemy w sferze tych samych umiejętności, które są potrzebne do zmontowania reklamy lub wideoklipu.
– relacja z wydarzeń – pod tym szerokim pojęciem kryje się na przykład: montaż wesela, relacje z targów, relacje z różnych imprez itp. Jakości wykonania relacji zależy od umiejętności warsztatowych montażysty, jednak do zmontowania poprawnej i czytelnej relacji wystarczą naprawdę podstawowe umiejętności montażowe i merytoryczne.
 
Jakie zatem specjalizacje można by wyróżnić w montażu filmowym:

 

Montażysta “tutaj nie mam pomysłu na nazwę” – dla którego podstawowymi formami mogą być relacje z wydarzeń, filmy promocyjne, newsy i felietony. Myślę, że dobrze poradziłby sobie także przy prostych programach telewizyjnych.
Montażysta “muzyczny”? – dla którego podstawowymi formami będą wideoklip, reklama i film promocyjny.
Montażysta telewizyjny – dla którego, podstawowymi formami audiowizualnymi są news, felieton, program telewizyjny i jako najbardziej wymagający – reportaż telewizyjny.
Montażysta filmowy – dla którego, podstawowymi formami będą film dokumentalny i film fabularny.
 
Czy potrzebna jest specjalizacja w szkołach filmowych? Nie mam pojęcia. Mam nadzieję, że to krótkie rozróżnienie pomoże początkującym montażystom w określeniu swojej ścieżki rozwoju.

 

Robienie wszystkiego na raz, ma sens tylko na początku drogi, żeby sprawdzić w jakich formach czujesz się najlepiej. Jednak każda z nich wymaga stosowania innych narzędzi warsztatowych i nie da się być najlepszym we wszystkim.
Ja osobiście nie znoszę także podejścia oceniającego – czyli twierdzenia, że montażysta filmowy jest lepszy od montażysty, który zawodowo montuje wesela. Dla mnie to idiotyczne myślenie, mogę się założyć, że jak posadzę dokumentalistę do stołu montażowego i powiem” zmontuj wesele” – to Para Młoda może być nieco rozczarowana “surowością” filmu 🙂 oczywiście to skrajny przykład, ale takie jest moje przesłanie.

 

Ten blog powstał po to byśmy w całym zakresie pracy montażysty obrazu i dźwięku podnosili swoje umiejętności i kompetencje, a nie tworzyli jakieś śmieszne podziały na lepszych i gorszych.
 

 

Wszystkie komentarze mile widziane 🙂 a tymczasem zapraszam na szkolenia i warsztaty

2 Comments

  1. Justyna
    28 kwietnia 2014

    Bardzo pomocna “klasyfikacja” – jako potencjalny klient, czuję się nieco mądrzejsza w temacie – czego mogę oczekiwać i od kogo 🙂

  2. Leszek
    31 marca 2016

    Bardzo fajne podejście do tematu i przedstawienie go. By tak stworzyć artykuł i punkt widzenia na temat, trzeba być skromnym człowiekiem 🙂
    Nie jestem montażystą i nie zajmuję się w najmniejszym stopniu tą dziedziną, ale lektura Twojego “bloga” pochłania mnie coraz bardziej.
    Powodzenia życzę i dzięki za ciekawe słowa.

Comments are closed.

Ask ChatGPT
Set ChatGPT API key
Find your Secret API key in your ChatGPT User settings and paste it here to connect ChatGPT with your Tutor LMS website.