Magia jednej klatki

Doświadczeni montażyści bardzo często mówią, że ważna jest każda pojedyncza klatka, że cięcia powinny być wykonywane z chirurgiczną precyzją.
Czy naprawdę ta 1/24 sekundy ma tak ogromne znaczenie?

Z mojego doświadczenia wynika, że jedna, dwie lub trzy klatki mogą mieć naprawdę duże znaczenie. Szczególnie przy zagadnieniu ruchu ekranowego.
Kiedy się nad tym zastanowiłem, wyróżniłem trzy sytuacje, w których trzeba docinać ujęcia z chirurgiczną precyzją:

– zmiana kierunku ruchu ekranowego – Kiedy na przykład bohater zmienia nagle kierunek ruchu, a nam zależy na pozostawieniu wrażenia ruchu tylko w jedną stronę.
Wtedy musimy wykonać bardzo precyzyjne cięcie, tak by ciało bohatera nie dało sygnału nawet na jednej klatce, że nastąpi zmiana kierunku ruchu.
Jeszcze dokładniejszym należy być w przypadku mimiki twarzy, gdzie oko widza czyta automatycznie każde drgnięcie kącika ust, czy ruchy gałek ocznych.

– wykończenie ruchu ekranowego – Jedna klatka może mieć znaczenie w przypadku zagadnienia wykończenia ruchu, czasem bowiem wystarczy 1/24 sekundy by zaznaczyć na przykład uderzenie w twarz. Brak tej jednaj klatki, która pokazuje uderzenie – po pierwsze łagodzi sam efekt uderzenia, po drugie dynamizuje sytuację.

– przeniesienie dynamiki lub kierunku ruchu na ujęcie następne – czyli klasyczne zadbanie o dobrą technicznie sklejkę. Kiedy łączymy ze sobą dwa ujęcie o dużej dynamice ruchu ekranowego – wtedy nabiera znaczenia każda pojedyncza klatka. Z tego typu cięciami mamy do czynienia najczęściej przy scenach akcji.

To takie trzy sytuacje, w których dla mnie ma znaczenie różnica choćby jednej klatki.

Pierwsze pytanie, które mógłbym Wam zadać – to czy tego rodzaju teoretyczny opis jest dla Was czytelny?
Czy przydałyby się przykłady?

A drugie pytanie dla tych, którym język teorii wystarczy:
Czy w waszej dotychczasowej pracy znalazły się momenty w których, jedna klatka miała tak duże znaczenie?

3 Comments

  1. Radek
    30 maja 2014

    Dziękuję za podzielenie się przemyśleniami – zgadzam się w 100%

    Osobiście dodałbym jeszcze przypadek, gdy ważną rolę w naszym filmie odgrywa ścieżka dźwiękowa (np. teledysk). Gdy chcemy np. dopasować zmianę kadrów do rytmu, wtedy również ułamki mają znaczenie.

    Mimo wszystko, przykłady byłyby przydatne 🙂

    Pozdrawiam

  2. Mateusz
    18 lipca 2014

    Jedna klatka to podstawa w montażu. To jej usunięcie lub dołożenie jest sekretem dobrego montażu.

  3. Bartek
    19 listopada 2015

    Ze wszystkimi tymi przypadkami spotykam się w zasadzie na co dzień. Wybór właściwej klatki to podstawa.

    Dodałbym jeszcze momenty, kiedy z ciągłego materiału celowo usuwa się np. klatkę lub dwie, żeby wzmocnić wrażenie ruchu (najczęściej uderzenia w scenach akcji). Tworzy się w ten sposób taką niejako sztuczną sklejkę, ale zaskakująco dobrze to działa.

Comments are closed.

Ask ChatGPT
Set ChatGPT API key
Find your Secret API key in your ChatGPT User settings and paste it here to connect ChatGPT with your Tutor LMS website.