Magia jednej klatki

Doświadczeni montażyści bardzo często mówią, że ważna jest każda pojedyncza klatka, że cięcia powinny być wykonywane z chirurgiczną precyzją.
Czy naprawdę ta 1/24 sekundy ma tak ogromne znaczenie?

Z mojego doświadczenia wynika, że jedna, dwie lub trzy klatki mogą mieć naprawdę duże znaczenie. Szczególnie przy zagadnieniu ruchu ekranowego.
Kiedy się nad tym zastanowiłem, wyróżniłem trzy sytuacje, w których trzeba docinać ujęcia z chirurgiczną precyzją:

– zmiana kierunku ruchu ekranowego – Kiedy na przykład bohater zmienia nagle kierunek ruchu, a nam zależy na pozostawieniu wrażenia ruchu tylko w jedną stronę.
Wtedy musimy wykonać bardzo precyzyjne cięcie, tak by ciało bohatera nie dało sygnału nawet na jednej klatce, że nastąpi zmiana kierunku ruchu.
Jeszcze dokładniejszym należy być w przypadku mimiki twarzy, gdzie oko widza czyta automatycznie każde drgnięcie kącika ust, czy ruchy gałek ocznych.

– wykończenie ruchu ekranowego – Jedna klatka może mieć znaczenie w przypadku zagadnienia wykończenia ruchu, czasem bowiem wystarczy 1/24 sekundy by zaznaczyć na przykład uderzenie w twarz. Brak tej jednaj klatki, która pokazuje uderzenie – po pierwsze łagodzi sam efekt uderzenia, po drugie dynamizuje sytuację.

– przeniesienie dynamiki lub kierunku ruchu na ujęcie następne – czyli klasyczne zadbanie o dobrą technicznie sklejkę. Kiedy łączymy ze sobą dwa ujęcie o dużej dynamice ruchu ekranowego – wtedy nabiera znaczenia każda pojedyncza klatka. Z tego typu cięciami mamy do czynienia najczęściej przy scenach akcji.

To takie trzy sytuacje, w których dla mnie ma znaczenie różnica choćby jednej klatki.

Pierwsze pytanie, które mógłbym Wam zadać – to czy tego rodzaju teoretyczny opis jest dla Was czytelny?
Czy przydałyby się przykłady?

A drugie pytanie dla tych, którym język teorii wystarczy:
Czy w waszej dotychczasowej pracy znalazły się momenty w których, jedna klatka miała tak duże znaczenie?

3 komentarze do “Magia jednej klatki

  1. Radek

    Dziękuję za podzielenie się przemyśleniami – zgadzam się w 100%

    Osobiście dodałbym jeszcze przypadek, gdy ważną rolę w naszym filmie odgrywa ścieżka dźwiękowa (np. teledysk). Gdy chcemy np. dopasować zmianę kadrów do rytmu, wtedy również ułamki mają znaczenie.

    Mimo wszystko, przykłady byłyby przydatne 🙂

    Pozdrawiam

  2. Mateusz

    Jedna klatka to podstawa w montażu. To jej usunięcie lub dołożenie jest sekretem dobrego montażu.

  3. Bartek

    Ze wszystkimi tymi przypadkami spotykam się w zasadzie na co dzień. Wybór właściwej klatki to podstawa.

    Dodałbym jeszcze momenty, kiedy z ciągłego materiału celowo usuwa się np. klatkę lub dwie, żeby wzmocnić wrażenie ruchu (najczęściej uderzenia w scenach akcji). Tworzy się w ten sposób taką niejako sztuczną sklejkę, ale zaskakująco dobrze to działa.

Możliwość komentowania została wyłączona.