Coffee Editor LAB 2020 – Warsztaty ON-LINE

warsztaty montażowe on-line

Praktyczna nauka montażu form dokumentalnych - edycja 2020

01

W Skrócie

– otrzymasz materiały filmowe o charakterze dokumentalnym do samodzielnego montażu
– otrzymasz indywidualną analizę twojego montażu i wideo z informacją zwrotną
– będziesz mógł zobaczyć montaż innych uczestników
– otrzymasz dostęp także do analiz prac innych uczestników
– otrzymasz dostęp do nagrań opisujących szereg zagadnień montażowych
– wykonasz kolejne podejście do montażu otrzymanych materiałów
– otrzymasz drugą analizę własne pracy montażowej
– jeżeli pojawią się nowe zagadnienia, nagram analizy porównawcze waszych prac

02

DLA KOGO SĄ TE WARSZTATY

1 %
DLA POCZĄTKUJĄCYCH

– znasz obsługę dowolnego programu do montażu
– umiesz obejrzeć materiał
– zrobić cięcia i połączyć ze sobą ujęcia
– chcesz szybciej wskoczyć na wyższy level i bardziej świadomie korzystać z narzędzi jakimi dysponuje montażysta

1 %
DLA JUŻ MONTUJĄCYCH

– potrafisz myśleć o początku, rozwinięciu i zakończeniu
– wiesz, że bohater jest ważny
– ale chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat narracji, budowania postaci, konwencji, analizowania przebiegów, budowania emocji…
– a także porównać swój sposób myślenia montażowego z innymi uczestnikami

03

Z czego składają się warsztaty?

Moduł teoretyczny składa się z dwóch części.

Pierwsze wideo są udostępniane przed rozpoczęciem samodzielnego montażu i są wskazówką do rozpoczęcia montażu

  • Ocena materiału zdjęciowego do montażu – kryteria wyboru,
  • Bohater w filmie
  • Najważniejsze pytania jakie należy sobie zadać po obejrzeniu materiału

Drugie zestaw nagrań teoretycznych zawiera nagrania prezentujące rozwiniecie wielu tematów wynikających z efektów prac poprzednich uczestników warsztatów. Nagrania obejmują m.in. takie tematy jak:

  • wejście w scenę
  • używanie przebitek i ich funkcje
  • figury stylistyczne w montażu
  • obraz a dźwięk, jak budować relację między tymi elementami
  • narracja filmowa
  • budowanie postaci filmowej
  • figury stylistyczna
  • używanie przebitek
  • praca z setką
  • gry z widzem
  • portrety bohatera
  • ilustracja muzyczna
  • i inne …

Moduł praktyczny to samodzielna praca warsztatowa czyli montaż filmu na podstawie dostępnych materiałów.

  • Uczestnicy otrzymują materiały video,
  • Samodzielnie montują swoją wersję filmu,
  • Uczestnicy mają możliwość konsultacji Skype, telefon, e-mail
  • Proces montażu powtarzany jest dwukrotnie,

Moduł analityczny zawiera analizy prac uczestników, wnioski i propozycje rozwiązań. To etap, na którym uczymy się najwięcej.

  • Zmontowane przez uczestników kursu filmy są analizowane i porównywane,
  • Omawiam zastosowane rozwiązania i ich efekty,
  • Prezentuje sugestie możliwych rozwiązań problemów, które pojawiły się w zmontowanych scenach,
  • Uczestnicy widzą wzajemnie swoje efekt i uczą się od siebie,

04

Dlaczego właśnie tak są zbudowane?

Każda edukacja powinna rozpocząć się od teorii by dać Ci podstawę, na której będziesz opierał swoje decyzje montażowe. Stąd zaczynasz oczywiście od zapoznania się z treścią teoretyczną. Dostajesz ode mnie także listy kontrolne, które możesz sobie wydrukować i zaglądać do nich później – podczas montażu ćwiczenia.

  • Ponieważ wg. badań samo oglądanie materiałów edukacyjnych zapewnia około 30% skuteczność zapamiętywania – konieczny jest moduł praktyczny, który podwyższa tą skuteczność do 75%
    Koncept modułu praktycznego jest zaczerpnięty ze szkół filmowych. Montaż tego samego materiału przez kilku studentów i porównywanie efektów ich pracy, to podstawowy i najskuteczniejszy sposób edukacji w szkołach filmowej.
  • Porównanie dotyczy sfery merytorycznej. Jaki był zakładany przez montażystę rezultat w porównaniu do efektów jakie udało mu się osiągnąć.
    Nie ma u mnie wartościowania artystycznego i oceniania ludzi – tylko merytoryka pracy.
  • Nie ma nauki bez wyciągania wniosków stąd moduł analityczny, gdzie ja dokonuję analizy waszych prac montażowych w oparciu o arkusz założeń [każdy uczestnik przed montażem wypełnia taki arkusz, wpisując w nim jaki efekt chciał osiągnąć swoją pracą i jakich rozwiązań do tego użył]. Dzięki temu jestem w stanie oceniać pracę merytoryczną – bo co jeżeli ktoś z materiału dokumentalnego zrobi wideoklip, bo tak zakładał – muszę o tym wiedzieć, by dobrze to ocenić świadomość efektów jakie chcesz osiągnąć jako montażysta jest ważna.

05

CO BĘDZIEMY MONTOWAĆ?

MATERIAŁ DOKUMENTALNY ZREALIZOWANY DO FILMU “xRonix”
– który pozwoli ci zmierzyć się z takimi wyzwaniami jak budowanie obrazu bohatera, projektowanie zmiany bohatera w trakcie filmu, montaż dokumentalnej sceny dialogowej, budowanie nastroju czy
próba odpowiedzi na pytanie jaki bohater jest naprawdę.

 

Warsztaty startują 24 lipca 2020

Dni
Godziny
Minuty
Sekundy

Zapisz się na listę by nie przegapić startu i skorzystać z z niższej ceny w przedsprzedaży

Kto prowadzi warsztaty?

Paweł Makowski

montażysta filmowy i telewizyjny, trener

– Autor montażu filmów dokumentalnych i serii telewizyjnych realizowanych m.in. dla Wytwórni Filmów Oświatowych w Łodzi, TVN Discovery, Canal+ Discovery i HBO Polska. A także reportaży telewizyjnych dla TVP i TVP Historia.
– Absolwent Wyższego Studium Montażu w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi i kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim, na specjalności filmoznawstwo.
– Autor bloga i książki traktujących o montażu pod wspólnym tytułem „O montażu przy kawie”.
– Inicjator i autor działu poświęconego montażowi filmowemu w kwartalniku Film&Tv Kamera.
– Certyfikowany trener. Ukończył dwa poziomy kursu trenerskiego w fundacji 11Muz Innowacje w Kulturze [obecnie Fundacja ITFF].
– Prywatnie fan podróżowania pieszego i środkami obecnie dostępnymi, tematów związanych z survivalem, prepersami i permakulturą. Na co dzień związany także z przedsiębiorczością i tematyką edukacji dorosłych.