Bohaterska frezarka

Bohater to najważniejszy element każdego filmu. Nieważne, czy masz do czynienia z filmem promocyjnym o frezarce, filmem dokumentalnym o tym, kto zbudował tą frezarkę, czy z filmem fabularnym o światowej klasy włamywaczu, który kradł właśnie te frezarki. Bohater jest wszędzie, choć nie zawsze przyjmuje postać ludzką. Kiedy nie przyjmuje postaci ludzkiej, powinna nastąpić znana wszystkim ze szkoły podstawowej antropomorfizacja 🙂

Jak zatem można w filmie promocyjnym o frezarce myśleć o bohaterze? Jak go wykreować?

Do zbudowania bohatera potrzebujemy dwóch podstawowych składników:

1.Cech charakterystycznych
2.Motywacji do działania

Kiedy myślimy o bohaterze z krwi i kości, powyższe składniki wydają się oczywiste, jednak w filmie promocyjnym nie nadamy przecież naszej frezarce cech i motywacji w taki sposób, w jaki robi się to filmie fabularnym z aktorem 🙂
Każda frezarka ma jakieś cechy wynikające z jej danych technologicznych – prędkość obrotową, moc, masę… Ale to trochę tak, jakbyśmy mówiąc o bohaterze z krwi i kości, mówili o tym, że waży 72 kg, mierzy 176 cm wzrostu i ma piwne oczy. Tylko kogo to do cholery obchodzi oprócz lekarza czy dietetyka?

Rozglądając się na rynku marketingowym możemy znaleźć mnóstwo przykładów na to, jak rzeczom nadaje się cechy charakteru. Nawet nie chcę ich tutaj wymieniać, byś nie skupiał się na konkretnym przykładzie – chcesz wiedzieć, zrób ten wysiłek, poszukaj i zmień sposób oglądania takich przekazów. Patrz, w jaki sposób mówią o produkcie, odwołując się do cech ludzkich (poczucie wolności, wspólnota, miłość, drapieżność itd.)

„Dobra, ale zleceniodawca ma 1000 złotych na montaż i przecież dostałem ujęcia z fabryki i z pracy frezarki. Nie mam skoku ze stratosfery RedBulla czy ciężarówek Coca Coli jeżdżących po świecie 🙂 więc o czym ty gadasz… Mam tylko ujęcia urządzenia i ujęcia ludzi pracujących na nim.”

Nadajmy więc cechy, używając tylko tych ujęć:
– Jest perfekcyjny – pokazujemy dokładność wykonania produktu, informacja może zostać przekazana przez lektora lub za pomocą przedstawionego napisu na ekranie. W montażu różnicujemy rytm i kiedy pokazujemy produkcję urządzenia, dajemy ujęcia lekko zwolnione, dłuższe, pokazujące precyzję, nie prędkość.

– Jest doceniany – pokazujemy sekwencję zbudowaną z ujęć pakowania produktu i wyjeżdżających ciężarówek z produkcji, pokazujemy że jest ich dużo. Dodajemy ujęcia znikających opakowań z półek sklepów. Tutaj już możemy dać ujęcia krótsze i zrobić więcej sklejek podkreślając w ten sposób ilość.

– Jest skuteczny – pokazujemy ujęcia działania maszyny wykorzystując manipulację prędkością. Lekko przyspieszamy te fragmenty, w których frezarka tnie, a spowalniamy fragmenty, w których upada na podłogę to, co zostało ucięte 🙂 Podobnie możemy potraktować ujęcie, kiedy ręka zabiera frezarkę, a kamera pokazuje efekt jej pracy. Przyspieszamy fragment, w którym ręka zabiera urządzenie (bo nie to jest ważne), a spowalniamy ujęcie w momencie, w którym widać efekty pracy (skuteczność).

To tylko przykład, ale myślę, że naświetla Ci sposób myślenia. Wszystko zależy od realnych ujęć, jakie posiadamy, papier wytrzyma wszystko 🙂

A motywacja? Jaką motywację może mieć frezarka?

Z punktu widzenia montażu filmowego motywacja bohatera to wszystkie jego działania i sytuacje, których doświadczał w scenach poprzedzających podjętą przez niego decyzję. Jeżeli sceny te w jasny i czytelny sposób uzasadniają decyzję bohatera, to znaczy, że wykonaliśmy świetną pracę na montażu 🙂 …i na planie też oczywiście wykonali świetną pracę.
Jeżeli chodzi o naszą frezarkę, myślenie powinno zaczynać się od tyłu. Co powoduje, że nasz bohater jest skuteczny? Dzięki czemu tnie tak dobrze? Dlaczego tak lubi to robić?

W jakimś stopniu zrealizowaliśmy to przez zaproponowany układ – nasza frezarka jest skuteczna, bo jest perfekcyjnie wykonana. Dlatego właśnie ma taką precyzję cięcia.

Dlaczego nasza frezarka jest doceniana? Bo jest perfekcyjnie wykonana… Kiedy zaczniesz myśleć w ten sposób, zauważysz, jak wzrasta świadomość podejmowanych przez Ciebie decyzji.

Napiszę to raz jeszcze – dla montażysty motywacją bohatera będzie taki układ ujęć zawierających działania bohatera i jego doświadczenia, który uzasadnia kolejne decyzje i działania bohatera.

Bohater, jego cechy i motywacja – to bardzo ważny i rozległy temat.

Jeżeli jesteś zainteresowany pogłębianiem go – napisz komentarz 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CAPTCHA Image

Reload Image